Memoria si stilul de viata

Stil de viata

Atunci cand observam ca se intampla sa uitam diverse lucruri, e timpul sa incepem sa luam atitudine. Bineinteles, este valabil atat pentru persoanele tinere care acumuleaza cunostinte cat si pentru cei in varsta.
Memoria ne insoteste in fiecare zi, dar cu toate acestea, nu intotdeauna este in starea cea mai buna. Ea este un element important al procesului de cunoastere precum atentia, viteza de asociere sau concentrarea.
Procesele de concentrare derulate corect nu usureaza numai memorarea unor lucruri noi ci si intelegerea acestora.
Concentrarea, in aceeasi masura cu inteligenta, influenteaza rezultatele la invatatura, dar si succesele din viata profesionala.
In continuare va voi specifica o parte dintre factorii ce influenteaza memoria si va voi sugera cateva solutii pentru a mentine si a creste performanta acesteia.

 

1. Pivarea de somn

Somnul insuficient si lipsa odihnei provoaca oboseala si astfel este afectata concentrarea. In timpul somnului, in creierul nostru iau nastere noi legaturi intre neuroni ce ajuta la stocarea informatiei din ziua precedenta. Asa cum am mai spus intr-un alt articol , recomandat este ca somnul sa aiba loc in intervalul 22:00 – 08:00, pe o durata de 7-8 ore.

2. Sedentarismul

Practicarea conceptului de miscare Slow Gym, din care fac parte si plimbarile regulate, imbunanatesc circulatia sanguina, datorita careia neuronii primesc mai mult oxigen si substante nutritive. In timpul miscarii, neuronii ajung la noi stimuli ce fac sa se activeze caile de memorare.

3. Stresul

Scade capacitatea de memorare, concentrare, sterge resturile de memorie. Pentru a evita aceste procese va recomand sa va alocati putin timp in care sa faceti lucruri ce va fac placere, pentru a va detasa de situatia stresanta si a va reintoarce cu forte proaspete pentru solutionarea ei.
Neacordarea acestui timp duce la „clacare” (oboseala psihica asociata cu blocaj mental) ce nu este benefica in controlarea stresului si in stimularea memoriei.

4. Lipsa atentiei si a concentrarii

Pentru a ne insusi repede si temeinic informatiile necesare trebuie sa incercam sa fim atenti si sa ne concentram la maxim asupra activitatilor curente. Eliminand factorii care ne distrag atentia (zgomotul sau muzica la un nivel ridicat) si practicarea regulata a meditatiei digitale ce stimuleaza conexiunile ce se produc intre cele doua emisfere cerebrale, ne vor permite o mai buna concentrare si o capacitate mai rapida de a lega informatiile.

5. Lipsa unei respiratii corecte

Exercitiile de respiratie contribuie la mentinerea capacitatii pulmonare si astfel la o mai buna oxigenare a creierului, oferindu-i acestuia necesarul de care are nevoie pentru o functionare optima.

6. Lipsa repetitiei

Fixarea informatiilor prin repetare duce la cresterea capacitatii de memorare. Evident, este binecunoscut acest lucru, insa m-am gandit ca ar fi bine sa ramana mentionat.

7. Importanta alimentatiei

Creierul are nevoie sa primeasca glucoza in mod regulat. Lipsa acesteia duce la schimbari nedorite in hipocamp – acea parte a creierului care este responsabila cu memoria si procesul de invatare. Prin alimentatia Slow Nutrition Absorption, nivelul glucozei in sange este tot timpul constant asigurand creierului confortul de care are nevoie. Datorita continutului mare de apa al creierului trebuie sa acordam o mare importanta si hidratarii.

8. Grasimile in exces

Evitarea mancarurilor grase, in special cele care contin acizi grasi saturati (margarina, grasime animala etc), duc la cresterea colesterolului „rau” ce reprezinta cauza dezvoltarii arterosclerozei vaselor sanguine si mai departe la afectarea functiilor intelectuale.

9. Varsta

O disfunctionalitate a capacitatii mentale (invatare greoaie si uitare) apare odata cu inaintarea in varsta. Pentru incetinirea acestui proces ireversibil, un rol important il constituie practicarea meditatiei digitale, pastrarea tineretii corpului prin miscarile potrivite varstei si adoptarea unor obiceiuri prin care creierul sa fie tot timpul activ (integrame, lectura, discutii interactive etc).

In concluzie, pentru pastrarea memoriei active, trebuie ca ea sa nu functioneze doar in prezent, ci sa poata face conexiunea cu imformatiile primite in trecut, formand astfel solutii ale viitorului, acest lucru fiind posibil prin adoptarea unui stil de viata sanatos.

Lasă un răspuns