Cum putem combate imbatranirea creierului

0

M-am gandit sa incepem cu cateva informatii interesante legate de imbatranirea creierului.
Prin RMN si prin alte tehnologii de imagistica, cercetatorii au aflat ca dimensiunile creierului se diminueaza pe masura ce imbatranim.

Volumul cortexului central, cel care este responsabil pentru procesul de gandire, de rezolvarea problemelor si sarcinilor strategice, se micsoreaza, iar materia alba devine mai poroasa, tesatura nu mai este la fel de stransa ca in tinerete.
Aceste schimbari explica de ce majoritatea oamenilor inregistreaza un declin subtil in retelele de procesare a informatiilor noi, cantitatea de informatii pe care o pot asimila in acelasi timp si abilitatea de a retine informatii noi pe termen lung.

Memoria trecutului poate fi si ea afectata. Aceasta schimbare in functionarea memoriei poate sa aiba drept cauza pierderea de neuroni in hipocampus, asociata cu inaintarea in varsta, hipocampusul fiind zona din creier partial responsabila pentru fixarea amintirilor noi specifice.
Odata cu varsta, in creier pot incepe sa se formeze depuneri de proteine. Creierul produce in mod natural un tip de placa numita amiloid, care in mod natural se descompune si este eliminata de catre organism, insa dupa ultimele cercetari s-a demonstrat ca dupa varsta de 45 de ani aceasta placa incepe sa se formeze la aproximativ 25-35% dintre adultii sanatosi, ea fiind asociata cu un anumit declin cognitiv.

Dar cum imbatranirea nu inseamna doar vesti proaste in ceea ce priveste creierul, m-am gandit, ca la final, sa va dau si vestea buna si anume existenta unor strategii practice, cu eficienta dovedita, care va pot proteja creierul impotriva degradarii activitatii cerebrale.

1. Invatati lucruri noi
Atunci cand invatati ceva complet nou, se creaza noi cai sau circuite neuronale, ca si cum s-ar ridica un esafodaj in jurul creierului.
Ce ar putea functiona? Invatarea unei limbi straine, a unui instrument muzical, a unui program pe calculator sau practicarea meditatiei digitale.

2. Protejati-va
Tot ce exercita o presiune fizica asupra capului, poate in timp sa aiba o influenta nociva asupra creierului. Trebuie sa tinem cont ca pana si loviturile usoare la cap pot crea probleme.

3. Fiti activi
Persoanele care fac exercitii fizice, au un flux sanguin mai bun catre creier, produc substante care favorizeaza cresterea celulelor nervoase si prezinta un risc mai redus al dezvoltarii maladiei Alzheimer.

4. Consumati acizi grasi, Omega 3
Creierul este inconjurat de o membrana flexibila, fluida, alcatuita din acizi grasi Omega 3. Atunci cand nu consumati aceste grasimi in cantitati suficiente, organismul utilizeaza acizi grasi Omega 6, care sunt mai putin flexibili si incetinesc reactiile la nivelul creierului. De aceea, este recomandat sa se consume zilnic cel putin un aliment bogat in acizi grasi Omega 3. Exemple: peste, fructe de mare, uleiuri vegetale de rapita si soia, nucile si semintele, leguminoasele uscate, diferite legume (spanac, broccoli, conopida, dovleac).

5. Largiti-va cercul de prieteni si nu renuntati la viata sociala activa.
Prin urmare, sa ai prieteni din generatii diferite iti asigura companie si sprijin, dar exista si un beneficiu suplimentar. Intr-un fel putem spune ca tineretea este molipsitoare.
Atunci cand stabiliti legaturi cu persoane mai tinere decat voi, acestea va tin in tema cu privire la schimbarile care se produc in lume (din punct de vedere tehnologic, artistic, lingvistic etc.), largindu-va astfel orizonturile.

Nu priviti mereu in urma! Priviti inainte si va va ajuta sa va pastrati interesul fata de ceea are viata de oferit.

Un articol creat si documentat din diferite surse si autori.

Ana-Maria este Editor Coordonator al proiectului. Detine peste 20 ani de experienta in domeniul farmaceutic si al managementului. Pasiunea ei pentru un stil de viata sanatos au pus in ordine pe acest website ideile si cunostintele lui Gabriel Andronache. De asemenea, este pasionata de comunicare si psihologie, contribuind cu propriile articole si teme pe aceasta platforma.

Leave A Reply