Orezul | Tipuri si beneficii

0

Spuneam intr-un articol, ca micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, in care vedeta farfuriei ar trebui sa fie cerealele, acestea fiind o sursa indispensabila de energie pentru adulti, dar mai ales pentru copii. Evident, ne referim aici la consumul de cereale cum sunt fulgii de ovaz, orezul, dar si preparate cum ar fi painea sau pastele. Si daca tot am pomenit de orez, haideti sa facem o trecere in revista prin cele mai cunoscute soiuri.

Exista peste 8000 de tipuri de orez in toata lumea ce pot fi divizate in categorii, pe baza unor criterii ca: forma bobului (lung sau scurt), zona din care provin, timpul de preparare si valoarea nutritiva a fiecaruia.

 

Orezul integral sau orezul brun

Este o forma integrala a bobului de orez, fiind indepartat doar invelisul superior, un invelis intermediar ramanand lipit de bobul de orez. Aceasta parte a cojii este bogata in saruri, minerale, fibre, vitamina B, antioxidanti si face ca orezul brun sa aiba proprietati nutritive ridicate.
Orezul brun are un indice glicemic scazut, este antioxidant si are efecte pozitive in combaterea obezitatii.
Timp de gatit: 45 minute.

 

Orezul alb

Boabele perlate de orez sunt obtinute prin indepartarea straturilor exterioare si apoi printr-un proces de polisare. Odata cu acest proces (de polisare), se pierd cele mai importante beneficii nutritive ale bobului de orez. De aceea, orezul “perlat” este cel mai sarac in nutrienti.
Desi pare delicat, orezul alb rezista destul de bine unei perioade mai lungi de depozitare.
Timpul de gatit: 20 de minute, pentru pilaf sau risotto.

 

Orezul prefiert

Acest tip de orez este pregatit prin fierbere in vacuum, inainte ca invelisul exterior sa fie indepartat, apoi este deshidratat. Prin procesul de fierbere, nutrientii din straturile exterioare merg catre interiorul bobului, proces ce face din acest orez unul nutritiv, iar timpul de pregatire este de doar 5 minute.

 

Orezul rosu si orezul negru

Orezul rosu provine din Himalaya si din Africa, in timp ce orezul negru vine din Italia si, bininteles, din China. Orezul rosu are proprietati asemanatoare cu cel brun, diferenta constand in faptul ca orezul rosu contine un tip de antioxidanti ce lupta impotriva radicalilor liberi din organismul nostru.
Cele doua sortimente sunt apreciate atat pentru aspectul lor neobisnuit, ce da o nota distincta oricarui preparat, cat si gustului delicat si a valorii nutritive ridicate.
Timp de gatire: 45-60 de minute.

 

Orezul salbatic

Desi nu este considerat o ruda a orezului, conform clasificarii botanice, exista o relatie apropiata intre cele doua. Orezul salbatic este extrem de robust si de rezistent si este cultivat fara sa fie ajutat cu pesticide, crescand in zona Marilor Lacuri din Canada si America de Nord.
Ca beneficii, imbunatateste digestia, fiind bogat in fibre, protejeza inima prin eliminarea colesterolului rau (LDL), creste imunitatea prin aportul de vitamina C, componenta importanta a colagenului ce ne ajuta in refacerea celulara, imbunatateste densitatea osoasa prin aportul de fosfor si zinc.
Popularitatea acestui orez vine din gustul sau distinct, din textura, este bogat in proteine si fibre ceea ce il face extrem de apreciat in randul ceor interesati de o alimentatie sanatoasa.
Timp de gatire: 45 minute.

 

Recomandari utile pentru preparare

Cand vine vorba despre spalarea orezului in apa, inainte de a fi gatit, parerile se impart. Eu va recomand spalarea orezului, inainte de a-l prepara, pentru eliminarea prafului si a impuritatilor. In functie de preparatul final, acest proces are o durata mai lunga sau mai scurta.
Pentru retete in care boabele de orez raman separate, trebuie sa clatiti orezul de mai multe ori in apa rece, pana cand apa ramane limpede (nu cetoasa).

Un articol creat prin contributia editorilor blogului gabriel-andronache.ro

 

Gabriel Andronache este trainer, dietolog, actor si expert in arte martiale (centura neagra, 7 Dan). Este cunoscut ca promotor al unui stil de viata sanatos, bazat pe miscare si alimentatie de origine vegetala. De asemenea, el este initiatorul exercitiilor "Slow Gym" in Romania - o combinatie intre miscarile din artele martiale si fitness - a alimentatiei nutritive cu descarcare lenta, "Slow Nutrition Absorption", a Meditatiei Digitale si a Gimnasticii Energetice.

Leave A Reply